Sabtu, 08 Januari 2011

Jelang Musda, KAMMI Makassar Konsolidasi

KORAN TRIBUN TIMUR edisi AHAD (9/1/2011) HALAMAN 7

TRIBUN-TIMUR - Menjelang Musyawarah Daerah (MUSDA) I Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI) Makassar, Selasa-Kamis (11-13/2/2011), terus melakukan konsolidasi.

Pada Sabtu (8/1/2011), KAMMI Makassar menggelar Sekolah Muslim Negarawan dan menghadirkan Asriady Samad sebagai pembi...cara. Ketua Komisi DPRD Kota Makassar ini menjelaskan tentang urgensi regenerasi di dalam tubuh sebuah organisasi dan pembentukan karakter melalui proses kaderisasi secara simultan. Dalam istilah dakwahnya, dikenal dengan tarbiyah (pembinaan).

Diskusi berlangsung di Warkop Ogie Batara Jl Abdullah Daeng Sirua dan dihadiri oleh puluhan kader AB II (Intermedite) KAMMI se Makassar.

Diskusi ini diharapkan membentuk paradigma baru kader KAMMI dalam melahirkan kepengurusan yang kokoh dan siap mengawal pemerintahan, khususnya di Kota Makassar. Agenda konsolidasi kader dan pengurus KAMMI Makassar kemudian berlanjut hingga Sabtu (8/1) malam dalam bentuk malam bina iman dan taqwa (MABIT) bertempat di Masjid Asy Syifa STIKES Nani Hasanudin.

Di dalam MABIT ini, kader dan pengurus KAMMI mendengarkan tausiyah yang dibawakan oleh Ustad Muhammad Tholib, pimpinan Al Fityan Boarding School yang juga alumni S2 Pakistan. Sekitar pukul 03.00 dini hari kemudian dilanjutkan dengan shalat tahajud bersama sebagai bagian komitmen menjaga spiritual dan kedekatan kader dengan Allah SWT sehingga dalam aksi-aksinya, KAMMI bisa memberi solusi bagi agenda umat.

Sementara itu, secara terpisah dihubungi via telepon, Burhanudin yang merupakan steering committee Musda mengatakan bahwa di dalam momen Musda nanti, KAMMI akan mengangkat isu-isu lokal diantaranya tentang cagar budaya Benteng Somba Opu dan anarkisme mahasiswa yang sering terjadi di Makassar.

Gubernur Sulsel Syahrul Yasin Limpo dan Wali Kota Makassar Ilham Arief Sirajuddin juga dijadwalkan menjadi pembicara dalam dua diskusi tersebut. Selain itu, juga akan menghadirkan budayawan Sulsel Ishak Ngeljaratan.(*)

1 komentar:

Syahid mengatakan...

Bismillahir Rahmanir Rahim

Salam dan selawat

Kepada:

Mahasiswa
Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

Jawapan 1.

Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

Jawapan 2

Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

Jawapan 3

3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

Jawapan 4

4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

Jawapan 5

5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

Jawapan 6

Al-Qur'an

6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

Jawapan 7

7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

Jawapan 8

8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

Jawapan 9

9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info






Posting Komentar